Friday, April 9, 2010

Kemahuannya Tinggi Mahu Tiada Upaya

Bismillah...

Saya mahu mengajak anda sebentar , kita saling refleksi dengan membaca kisah seorang pemuda ini .


Ini adalah kisah Ibrahim Nasser , seorang pemuda yang tinggal di Bahrain . Dia telah lumpuh sepenuhnya sejak lahir dan hanya mampu menggerakkan kepala dan jari-jemarinya . Bahkan , pernafasannya juga terpaksa menggunkanan alat bantuan pernafasan .




Ibrahim telah menanam keinginan untuk bertemu dengan Sheikh Nabeel al-Wadi' , seorang ulama' Kuwait . Maka , ayah Ibrahim telah memohon pada Sheikh Nabeel al-Wadi' agar dapat menunaikan hajat Ibrahim yang ingin bertemu dengannya .



Ibrahim sangat2 terkejut dan gembira ! apabila dia mendapati Sheikh Nabeel al-Wadi' membuka pintu biliknya .



Perasaannya yang gembira , jelas terlihat pada wajahnya , hinggakan Ibrahim kehilangan kata2 pada mulanya .. :)




Sheikh Nabeel mengucup dahi Ibrahim

Kita dapat perhatikan yang pertemuan ini sangat hangat dengan mahabbah dan rahmah . Ibrahim dan Sheikh Nabeel saling bertukar-tukar cerita , antaranya berkisar dakwah di internet dan segala macam usaha yang diperlukan olehnya .



Sheikh Nabeel bersama bapa Ibrahim serta bapa saudaranya



Ketika mereka sedang berbual , Syeikh Nabeel telah bertanyakan satu soalan pada Ibrahim....hingga membuatkan jiwanya sebak , tidak mampu menahan lalu menghamburkan air mata .



...tidak mampu membendung kesedihan ketika mengenangkan penderitaannya


Hairan . Soalan apakah yang telah ditanya oleh Sheikh Nabeel hinggakan mengusik jiwa Ibarahim ?


Sheikh Nabeel mengusapkan air mata Ibrahim dan menenangkannya





Sheikh Ibrahim telah bertanya padanya : Sekiranya Allah mengurniakan padanya nikmat kesihatan sehingga dia boleh berjalan , apakah yang akan dilakukannya ?
Saudara/i , soalan inilah , yang telah mengusik jiwa Ibrahim hingga dia menangis semahu-mahunya... bahkan , jiwanya yang sebak turut dirasai oleh semua orang yang berada di biliknya ketika itu , termasuklah jurugambar . Mereka turut menangis bersama Ibrahim .


Ibrahim menjawab : Demi Allah , kiranya aku boleh berjalan , aku akan menunaikan solat di masjid dengan penuh gembira dan akan menggunakan segala nikmat kesihatan untuk mendapat redha Allah .



:::::::::::::::::::::::


Saya agak tersentap , hairan dan terkejut mendengarkan jawapan Ibrahim . Hairan + terkejut , kerana apa yang dijawab oleh Ibrahim , jauh dari apa yang saya duga .


Maha Suci Allah .


Saya tersentap bila dapati Ibrahim - pemuda yang kurang upayanya - punya himmah (keinginan) yang amat tinggi , jiwanya sangat besar dan semangatnya membara .. hinggakan dia menangis bila diajukan soalan sedemikian oleh Sheikh Nabeel .


Aduhai ... terasa seakan Ibrahim itu sempurna , sedangkan sayalah yang malang , si kurang upaya kerana himmah di jiwa tidak setinggi seperti dia . Punya jasad yang sihat , mampu jalan , lari dan lompat .. tapi apakah benar segala keupayaan ini telah dimanfaatkan dalam raih mardhatillah ?

1 comment: